Akademeia Highschool w Warszawie

Projekt budynku liceum ogólnokształcącego w Warszawie

  • lokalizacja: ul. Świętej Urszuli Ledóchowskiej 2, Warszawa – Wilanów
  • architekci: Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
  • współpraca autorska: Beata Bańka, Mariusz Okrajek, Anna Pawełczyk, Jarosław Przybyłka, Michał Sokołowski, Mateusz Rymar, Konrad Basan, Piotr Dećko, Michał Laskowski
  • SIW & grafiki: Kolektyf
  • inwestor: Tacit Investment S.A.
  • konstrukcja: Firma Inżynierska STATYK
  • instalacje: Cegroup
  • powierzchnia całkowita: 4961 m²
  • fotografie: Juliusz i Jędrzej Sokołowscy
  • projekt: 2015
  • realizacja: 2017
  • certyfikaty: LEED Platinum
  • nagrody:
    • ICONIC Awards 2020 / Innovative Architecture
    • European Property Award 2019 – 2020 – Grand Prix w kategorii: architektura obiektów użyteczności publicznej
    • Nominacja w European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2019
    • Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy – najlepszy budynek użyteczności publicznej
    • Nagroda Architektoniczna POLITYKI 2018 – wyróżnienie
    • Nagroda Roku SARP 2018 – wyróżnienie
    • Property Design Awards 2018 w kategorii Design – wnętrza: Obiekty Publiczne

Ta szkoła ma dwa oblicza: miejskie – z urbanistycznie wytyczoną elewacją, która jest prosta (od strony miasta i Świątyni Opatrzności Bożej) i drugie młodzieżowe, pół-prywatne, w którym będzie się toczyć całe to zróżnicowane życie uczniów i nauczycieli jak ze Stowarzyszenia Umarłych Poetów. To były dwa światy rozdzielone prostą, nieprzegadaną elewacją z gatunku tych monumentalnych, wysokich na 10 metrów.

Za murami uczelni w oczy rzuca się olbrzymia trybuna. To ona jest uniwersalnym elementem, miejscem spotkań, które inspirować ma uczniów i nauczycieli do nietypowych zajęć z WF-u, geografii, biologii czy literatury. Chcielibyśmy, żeby poprzez ten przeskalowany mebel młodzież wychodziła na zewnątrz, jednak z dala od gwaru miasta. Zależało nam żeby zaprojektować miejsce, w którym młodzież będzie się spotykać z przyjaciółmi między zajęciami. Już podczas naszej prezentacji dla inwestora aby nieco przerysować ten klimat pokazaliśmy fragment filmu „Grease” z Johnem Travoltą i Olivią Newton-John, w którym ta amerykańska trybuna jest czymś więcej niż tylko miejscem obserwacji zawodów lekkoatletycznych czy rozgrywek futbolu amerykańskiego – to także miejsce spotkań, zauroczeń ale także dyskusji z nauczycielami itp. Chcieliśmy dać tej szkole coś co będzie ją wyróżniało poza atrakcyjnymi salami i ciekawym programem funkcjonalnym.

Stołówce bliżej modnej restauracji. To nasz sposób pojmowania współczesnej świetlicy. Podstawowa różnica jest taka, że to miejsce otwarte jest nie tylko w porze lunchu, ale działa w sposób ciągły zmieniając swoje funkcje, ze stołówki, w kawiarnie z czytelnią i żywą artetekę. To miejsce gdzie można pracować z literaturą, spotkać się z psychologiem, czekać na rodziców a jednocześnie siedzieć przy laptopie i odrabiać zadania domowe, przygotowując wypracowanie. Zależało nam, aby uczniowie w niewielkich grupach migli tam uczyć się sztuki kulinarnej od kuchni, poznawać smaki i odbywać inspirujące, kulinarne podróże – geografia z gastronomią w jednym. Dlatego zdecydowaliśmy się rozszerzyć ten program o przestrzeń dachu, na której zlokalizowany zostanie ogródek. Sadzę, że mogą się tam odbywać zajęcia związane nie tylko z biologią, ale także fizyką, astronomią, geografią itp. To wszystko prawdopodobnie spowoduje, że uczniowie będą chcieli się na ten dach dostać. Tam można będzie wystawić ule w czasie sezonu letniego, hodować bazylię, rozmaryn, tymianek, używane później w szkolnej kantynie. Coraz częściej w urbanistyce mówi się o wykorzystaniu przestrzeni dachowych do wprowadzenia – na powrót zieleni do miasta.

Wszyscy pracują tam w systemie stołów owalnych, nauczyciele nie mają pokoju nauczycielskiego, pozostając stale częścią pewnego zwartego, edukacyjnego ekosystemu. To było podstawą całościowego zamysłu polegającego na wytworzeniu lifestylowej atmosfery, zachęcającej do tego, aby pozostać w szkole po godzinach zajęć. Już strefa wejścia uformowana została w taki sposób, aby przypominała grotę, która jest miejscem dla młodzieży, gdzie można poczuć się zupełnie swobodnie, są miejsca spotkań grupowych, ale też bardziej intymne zaułki, w których można się położyć i bez skrępowania wyprostować nogi.

Sytuacja
Rzut parteru
Przekrój BB
Przekrój DD
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -
Akademeia Highschool w Warszawie -